کوه بیستون در کرمانشاه، نماد عشق و امید، کوهی که در برابر فرهاد زانو زد تا فرهاد تیشه بر صخره های محکم این کوه زیبا بایستد و در پایان عشق نافرجام شیرین و فرهاد، از زمین بیفتد. کوه برای تکمیل افسانه . کوه بیستون کجاست؟ افسانه شیرین و فرهاد به کجا ختم شد؟ خسرو پرویز چگونه به چهره این افسانه تبدیل شد؟ برای کشف رازهای قلب کوه بیستون به تشویق‌کنندگان بپیوندید. رازهایی که قدمتشان به دوران باستان بازمی‌گردد، از عصر حجر تا عشق‌هایی که امروز به بیستون نگاه می‌کنند و خود را شیرین و فرهاد نوین می‌دانند.

افسانه شیرین و فرهاد به صخره های کوه بیستون کرمانشاه گره خورده اند

خسرو پرویز مانند دیگر پادشاهان چندین همسر داشت که بیشتر به دختری زیبا به نام شیرین علاقه داشتند، اما خسرو تنها عاشق شیرین نبود و شخصی به نام فرهاد کوهکن نیز عاشق شیرین شد. او از شاه نمی ترسید و برای او نامه های عاشقانه و اشعار می فرستاد. شیرین ابتدا می خواست از شر او خلاص شود اما در نهایت عاشق فرهاد هم شد. خسرو وقتی از ماجرا مطلع می شود فرهاد را تبعید می کند و به او می گوید که اگر در کوه بیستون چاهی حفر کنی و به آب برسد، شیرین را به او می دهد. فرهاد تا روزی که ارتش ایران را در حال عبور از کوه بیستون ببیند، سال ها کوه کنده است.

از لشکر درباره شاه می پرسد و می گویند خسرو همچنان پادشاه است و شیرین همسر اوست. فرهاد از شنیدن این حرف خوشحال می شود چون سال ها بود شیرین را نمی شناخت اما نیمی از کوه را کنده بود و هنوز به آب نرسیده بود. چند سال دیگر باید از کوه بالا برود؟ او برای به دست آوردن مهر شاه، سنگ نگاره بزرگی بر روی کوه می سازد که خسرو را به شاهنشاه و دشمنان ذلیلش نشان می دهد. هنوز به فکر شیرین است و چاه را کامل می کند و به آب می رسد. او تبر خود را زمین می گذارد و برای شاه پیام موفقیت می فرستد.

درگذشت فرهاد

کوه خسرو که پیر شده بود و دیگر جوانمردی گذشته اش را نداشت، پیرزنی را نزد فرهاد می فرستد و می گوید شیرین همین چند روز پیش مرد. فرهاد که پس از سالها رنج و عذاب انتظار این خبر را نداشت، عصبانی می شود و خود را از بالای صخره پرت می کند و می میرد. از طرفی شیرین با شنیدن این خبر خود را حلق آویز می کند و او نیز می میرد و داستان این عشق به پایان می رسد.

تاریخ بیستون را بیاموزید

استان کرمانشاه با آثار تاریخی ارزشمندی که برخی از آنها مربوط به دوره هخامنشیان است، یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران است. کوه بیستون که یکی از قله های کوه پاراو است در نزدیکی شهر بیستون قرار دارد. شهرت این کوه عمدتاً به دلیل کتیبه بیستون است. این کتیبه که به دستور داریوش اول به سه خط ایلامی، پارسی باستان و اکدی نوشته شده است، یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران است. اطلاعات بیشتر در مورد این ثبت نام را می توانید در مقاله ثبت نام بیستون مطالعه کنید.

پس زمینه اسم بیستون

بیستون در فارسی موضوعات مختلفی را در ذهن ما مطرح می کند. شاید ابتدا داستان شیرین و فرهاد کوهکن را به یاد بیاوریم. اما حواستان باشد که این کوه همیشه بیستون نبوده و بارها به آن تغییر نام داده اند. بد نیست بدانید که در ابتدا نام بیستون باغستان بود. باغ در زبان محلی به معنای خدا و استان به معنای مکان و محل زندگی است. به معنای باغستان یعنی جایگاه خدایان بود. شهر بیستون کرمانشاه به حدی است که در کتاب دیودوروس سیکلوس از وی نام برده شده است.

در این کتاب که توسط کاتزیاس یونانی نوشته شده است، ابتدا این کوه به نام بیستون یا باگستانون معرفی شده است. او در کتاب خود می نویسد که کتیبه های به جا مانده در کوه بیستون اثر سیمیرامیس، ملکه اسطوره های آشوری است. او همچنین اشاره می کند که کوه بیستون به اهورامزدا هدیه شده است. به همین دلیل مدتی این کوه بیستون نامیده می شد. بعدها در زمان پهلوی به بهستان و سپس بهیستون تغییر نام داد. اما امروزه همچنان به نام بیستون کرمانشاه که یکی از مهم ترین آثار باستانی ایران است، شناخته می شود.