وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری تهران به میان می آید، گزینه های مختلفی به ذهن متبادر می شود که مطمئنا دریاچه چیتگر تهران یکی از این گزینه هاست. این دریاچه مصنوعی که به دریاچه شهدای خلیج فارس تهران نیز معروف است، با وسعت 130 هکتار و عمق 2 تا 12 متر در غرب تهران واقع شده است. آب این دریاچه واقع در قسمت شمالی پارک جنگلی چیتگر از رودخانه کن و از طریق سیستم انتقال آب تامین می شود.

دریاچه چیتگر به عنوان بزرگ ترین دریاچه مصنوعی کشور، تاثیر به سزایی در آب و هوای منطقه خود گذاشته است، به طوری که اکثر مناطق اطراف آن هوای پاکیزه تری را نسبت به سایر نواحی تهران دارند. علاوه بر این امکانات تفریحی دریاچه چیتگر در جذب گردشگر به سوی آن بی تاثیر نبوده است. در دریاچه شهدای خلیج فارس سه جزیره با نام های تنب بزرگ، تنب کوچک و شهدای ابوموسی ساخته شده که هر یک از آنها امکانات تفریحی مختلفی را ارائه میدهند. علاوه بر این قایق سواری و ماهیگیری نیز در آن رونق دارد.

این دریاچه همچنین با ویژگی‌های خاصی از جمله جذب گردشگر، بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ساخت سازه، ایجاد اثرات بیشتر در منطقه و بهبود وضعیت زیست‌محیطی منطقه ساخته شده است.

علاوه بر این، مکان های تفریحی زیادی در اطراف دریاچه وجود دارد که از آن جمله می توان به ساحل راکی، پارک جنگلی چیتگر، پارک تفریحی، اسکله تفریحی و مراکز اقامتی اشاره کرد. دریاچه شهدای خلیج فارس چیتگر یکی از جاذبه های گردشگری تهران است که می توانید در تور تهران گردی از آن دیدن کنید.

دوچرخه سواری یک ورزش و سرگرمی جذاب است که در محیط خوبی مانند چه چیتگر انجام می شود. مسیر دوچرخه سواری چیتگر مردم را قادر به استفاده از دوچرخه های پیشرفته یا برقی کرده است. بخش‌هایی از ورودی‌های غربی و شرقی دریاچه به اجاره دوچرخه اختصاص دارد. هیکریه مدل دوچرخه دارد و از 20 تا 50 هزار تومان قیمت دارد. همچنین باید بدانید که با قیمت 20 تا 60 • 60 در هنگام تحویل دوچرخه، شارژ آن معادل یک ساعت می باشد. داشتن گواهینامه، کارت ملی یا کارت هوشمند پایان خدمت برای اجاره دوبل.

مسیرهای پیاده روی به طول حدود 7 کیلومتر به صورت حلقه ای در اطراف دریاچه است و علاقه مندان می توانند ضمن تماشای مناظر و هوای پاک در اطراف دریاچه قدم بزنند. در طول مسیر تاج، سد دریاچه چیتگر نیز وجود دارد که «گذر موج» با سربالایی به حساب می‌آید. ساخت این سازه از موج آب الهام گرفته شده و معماری زیبایی دارد. به خصوص در شب که با نورپردازی دیدنی است. همچنین در اطراف دریاچه قراد حدود 8 کیلومتر مسابقات دوچرخه سواری برگزار می شود.