خانه صابر شیراز یکی از زیباترین و بدیع ترین خانه های شیراز است که قدمتی طولانی دارد. در منابع تاریخی آمده است که خانه صابری در شیراز در اواخر دوره زندیه ساخته شده است. این خانه یکی از خانه های اعیانی شیراز در آن زمان بود. یکی یک طراحی 100% متقارن و منحصر به فرد است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. صاحب این خانه یکی از تجار معروف فارس به نام حسنعلی صابر سنگری بوده است. به همین دلیل خانه او در بین مردم شیراز بیشتر به خانه صابر معروف است.

تغییر کاربری خانه صابر در دهه 80

خانه تاریخی صابر در سال 1382 هجری شمسی و به ریاست سید محمد خاتمی در فهرست آثار ملی و آثار فرهنگی کشور قرار گرفت. تقریباً تا سال 2004 این خانه توسط ساکنان به عنوان خانه مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت. اما پس از مرمت این بنا در سال ۱۳۸۳ و در زمان ریاست محمود احمدی نژاد به موزه تبدیل شد.

حفظ در معماری درونی و بیرونی خانه صابر شیراز

ساختمان خانه تاریخی صابر در واقع یک ساختمان دو طبقه است. این خانه مانند تمام خانه های قدیمی دارای دو قسمت بیرونی و داخلی است. نمای بیرونی محل زندگی آقایان یا میهمانان بود و فضای داخلی متعلق به خانواده مالک بود. از نظر معماری درونگرا و برونگرا، این بنا هم از بیرون و هم از داخل نمای زیبایی دارد. معماری داخلی این خانه عمدتاً از روکش و تقعر روی چوب، سنگ و روکش بهره برده است.

به نظر من مهمترین عاملی که به این بنا عظمت زیادی بخشیده، ایوان خانه صابری شیراز است. بالکنی با ستون های مرتفع و بلندش از نظر جذابیت بصری در سطوح بالایی قرار گرفته و با معماری اصیل این بنا بیننده را شگفت زده می کند. دیوارها و طاق‌های ایوان کاشی‌کاری شده و بیشتر طرح‌های کاشی‌کاری گل و مرغ و تصاویر شاهان و سربازان قاجار است.

در خانه صابر شیراز همه چیز کاملا شبیه است!

خانه صابری شیراز به دلیل معماری و فضای بدیع خود به موزه هنر شیراز تبدیل شده و آثار هنری و صنایع دستی این شهر در داخل این خانه در معرض دید عموم قرار گرفته است. حمایت سازمان میراث فرهنگی از خانه تاریخی صابر این بنا را به یکی از نقاط گردشگری شیراز تبدیل کرده و از نقاط برجسته صنعت گردشگری استان فارس به شمار می رود.

شاید یکی از مهم ترین عواملی که معماری این خانه را برای بازدیدکنندگان و گردشگران جذاب می کند، تقارن 100 درصدی معماری این خانه باشد. اگر مستقیم روبروی ایوان بایستید و به خانه صابر نگاه کنید یا اگر روی پشت بام بایستید و به حیاط نگاه کنید متوجه خواهید شد که تمام اجزای این بنا کاملاً مطابقت دارند و همه چیز کاملاً شبیه است.

  100 سال مقاومت خانه صابر در برابر تغییرات آب و هوایی

خانه صابر شیراز از نظر استحکام ساختمان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. علیرغم اینکه در طول 100 سال گذشته شیراز هوای بسیار گرم و فوق العاده سرد، برف و باران شدید را تجربه کرده است، خانه صابر به شکل اولیه خود باقی مانده است. این نشان می دهد که این خانه از نظر معماری و مصالح چقدر بالاست.

ظروف داخل خانه صابر از کجا می آید؟

در داخل خانه تاریخی صابر هنوز ظروف و اشیای تزئینی آن خانه بر روی دیوارها نصب شده است. برخی می گویند این ظروف و زیور آلات مربوط به همان دورانی است که اهل خانه در آن زندگی می کردند. برخی می گویند این ظروف پس از تبدیل شدن خانه صابر به موزه هنر توسط سازمان میراث فرهنگی در داخل خانه نصب شده است. هر دو احتمال وجود دارد. اگرچه احتمال اول قوی تر است. به قول مردم فارس، وسایل تزئینی و سفره خانه صابر شیراز متعلق به همین دوران است.