موزه عبرت تهران یکی از بناهای میدان مشخ (باغ ملی) است که هولناک ترین شکنجه گاه ایران به شمار می رود و بازدیدکنندگان را با بخشی از تاریخ این مرز و بوم آشنا می کند تا وقایع آن زمان را بهتر درک کنند. این موزه یکی از مقاصد گردشگری سیاه‌پوست است که از رنج زندانیان زیر شکنجه حکایت می‌کند و از این نظر با دیگر موزه‌های تهران متفاوت است. پس اینجا نیز مانند تاریکی که جنبه لذت و سرگرمی ندارد، آشنایی با حوادث تلخ تاریخی است. علاوه بر معماری دایره ای شکل با راهروهای به هم پیوسته و راهروهای باریک که امکان فرار از زندان را به صفر می رساند، وجود نرده های بلند آهنی و دیوارهای بتنی بلند گواه ساختمانی ترسناک و غیر قابل نفوذ است که بهترین مکان برای شکنجه زندانیان است. . برای آشنایی بیشتر با موزه درس با این مقاله در دوره پهلوی همراه باشید.

زندان عبرت تهران

موزه عبرت، قرارگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری

موزه عبرت یکی از بناهای باغ ملی است که در دوره پهلوی اول ساخته شد و در دوره پهلوی دوم به کمیته مشترک ضدخرابکاری اهدا شد. این موزه ملی تاریخچه درد و رنج کسانی که در زندان مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند را نشان می دهد. این زندان که توسط معماران آلمانی طراحی و ساخته شده است، به جرأت می توان ادعا کرد که قبل از اینکه اشیاء داخل موزه نظر شما را جلب کند، از معماری زیبا و منحصر به فرد آن محو خواهید شد.

ساختمانی پیچیده با اتاق های زیاد و راهروهای پیچ در پیچ که می تواند بازدیدکنندگان موزه را گیج کند. در زمان پهلوی دوم هیچکس نمی توانست از این زندان فرار کند زیرا معماری بسیار پیچیده و هوشمندانه بود و با استفاده از تقارن و وجود لایه های حفاظتی متعدد، این کار را برای مردم غیرممکن می کرد.

معماری عجیب موزه عبرت تهران

جالب است بدانید زمانی که مشغول بازسازی موزه عبرت تهران بودند، یکی از کارگران بخش معماری زندان گیج شده بود و نمی دانست کجا برود. طراحی زندان به گونه ای است که هیچ انعکاس و صدایی از آن خارج نمی شود. ساختار این زندان تا سال ها کسی را از وجود این زندان در تهران آگاه نمی کرد و مجرمان با آرامش مطلق به کار خود ادامه می دادند. موزه عبرت یکی از جاهای دیدنی تهران در حوالی میدان امام خمینی (ره) است. این موزه از حال ‌و روز زندانیان سیاسی در زمان پهلوی پرده برمی‌دارد و بازدیدکنندگان را به سفری تلخ در تاریخ کشور می‌برد. علاوه بر مجسمه چهره‌های سرشناس و زندانیان که با ظرافت زیادی طراحی و ساخته شده‌اند، وضعیت زندانیان در آن دوران و شکنجه آن‌ها به نمایش گذاشته شده است.
شکنجه گاه ساواک در تهران - موزه عبرت

سفارش ساخت زندان عبرت توسط رضاخان

رضاشاه پهلوی در سال 1311 دستور ساخت این ساختمان چهار طبقه مقاوم در برابر زلزله را صادر کرد که به لطف آن معماران آلمانی موفق به ساخت بنایی در قلب تهران در مجموعه نظمیه شدند که راه فراری نداشت و اولین ساختمان مدرن بود. زندان در ایران در دوره پهلوی دوم، موزه در اختیار کمیته مشترک ضد خرابکاری قرار گرفت که برای بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت و آن را مخوف‌ترین زندان کشور می‌کرد. از شخصیت های معروفی که زندانی شدن در اینجا را تجربه کرده اند می توان به رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد بهشتی، شهید رجایی، اسدالله لاجوردی و ... اشاره کرد.
ساختمان به گونه ای طراحی شده است که در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار گرم است و باعث رنج بیشتر زندانیان می شود. پیچیدگی و طراحی جالب موزه عبرت تهران امکان بازدید از مکان های دیدنی از جمله اتاق نگهبانی، بند زندان، خانه عکاس، سلول های عمومی و انفرادی، رختکن و اتاق خواب شکنجه را فراهم می کند. بسیار دردناک است.

موزه عبرت، شکنجه گاه خاندان پهلوی

بخش هایی از موزه عبرت در تهران به تصاویری از خاندان پهلوی پیوند خورده است. در برخی اتاق ها ابزار جاسوسی و انواع سلاح های نظامی نگهداری می شود. در قسمتی از موزه درس، پلاک های حکاکی شده ای را می بینید که بر دیوار زندان آویزان شده اند. همچنین تندیس مشاهیر از جمله شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت الله طالقانی به تصویر کشیده شده است که می توانید به تماشای آثاری از دهه تاریکی بنشینید.