شهر شیراز به دلیل وجود سلطان فرهیخته ای به نام کریم خان زند دارای دیدنی ها و مکان های گردشگری فراوانی است. همانطور که می دانید در زمان زندیه کریم خان زند شهر شیراز را پایتخت پادشاهی خود قرار داد. او عمارتی بزرگ و باشکوه برای اداره کشور و رسیدگی به امور سلطنتی تأسیس کرد. این بنا از گذشته به ساختمان دیوانخانه قوام ملکی معروف بوده است. البته بنای دیوانخانه قوام ملکی تنها بنای باقی مانده از دوران زندیه نیست.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم کریم خان زند فردی فرهیخته و نیکوکار بود و بناهای بسیاری را برای استفاده عمومی و گسترش سلامتی و رفاه مردم ایجاد کرد. از دیگر جاذبه های گردشگری و دیدنی شیراز می توان به آب انبار وکیل، حمام وکیل و مسجد وکیل اشاره کرد. لقب اصلی کریم خان زند «وکیل الرعایا» بود که در لغت به معنای «نماینده مردم» است. به همین دلیل بناهای ساخته شده در دوران زندیه را با پسوند «وکیل» می شناسند. مانند مسجد وکیل و حمام وکیل.

عمارت دیوانخانه قوام ملکی در دوران قاجار

پس از پایان سلسله زندیه، قاجارها به قدرت رسیدند. قاجارها نیز توجه ویژه ای به ساخت و ساز و توسعه شیراز داشتند. در راستای حفظ و گسترش بنای دیوانخانه قوام ملکی اقدامات زیادی انجام دادند. امیرکبیر که نخست وزیر ناصرالدین شاه قاجار بود دستور ساخت 15 غرفه در مسیر تهران به دیوانخانه قوام ملکی را صادر کرد تا تعاملات با این مرکز سیاسی با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود. اما بعد از امیرکبیر به تدریج از اهمیت سیاسی این بنا کاسته شد و به یک مرکز تاریخی و فرهنگی تبدیل شد.

دیوانخانه قوام مالکی و تحقق آرزوی صفوی کریمخان زند

بنای دیوانخانه قوام ملکی از نظر روش معماری و نماسازی از معماری اصفهانی الهام گرفته شده است و این را در ایوان ها و ایوان ها به وضوح می توان دید. نه تنها ساختمان دیوانخانه قوام ملکی، بلکه تقریباً تمامی بناهای ساخته شده در دوره زندیه از معماری اصفهانی الهام گرفته شده است. شاید دلیل آن علاقه کریم خان زند به شاه عباس صفوی باشد.

شاه عباس صفوی در دوران حکومت خود اصفهان را به عنوان پایتخت حکومتی برگزید و با برنامه بلندمدت شهرسازی این شهر را به یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای جهان تبدیل کرد. کریم خان زند نیز علاقه زیادی به شیوه حکومت داری شاه عباس صفوی داشت و چنین برنامه و هدفی را برای شیراز در سر داشت. دیوانخانه قوام ملکی از آنجایی که به دستور کریم خان زند ساخته شد و مرکز حکومت او بود به دیوانخانه کریم خانی نیز معروف بود.

ساعات بازدید و آدرس دیوانخانه قوام مالکی

دیوانخانه قوام ملکی در حال حاضر یکی از مکان های تاریخی و دیدنی شیراز به شمار می رود و تقریباً در مرکز شهر قرار دارد. این مرکز گردشگری همه روزه از ساعت 8 صبح تا 20 پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی است. طبق آخرین استعلامات ما از عوامل این مجموعه، بلیط ورودی این مرکز رایگان بوده و برای بازدید از آن نیازی به پرداخت هزینه نیست.

اگر قصد سفر به شیراز را دارید و یا در حال حاضر در شیراز هستید و به دنبال مکان های دیدنی در شیراز هستید، توصیه می کنیم حتما از این بنای زیبا و ارزشمند با سابقه تاریخی دیدن کنید. ساختمان دیوانخانه شهر شیراز در استان فارس، شهر شیراز، خیابان کریم خان زند، میدان شهدا، جنب ارگ کریم خانی واقع شده است.

معماری اصفهان در ساخت دیوانخانه قوام ملکی شیراز!

بنای دیوانخانه شیراز در نگاه افرادی که از بیرون به این بنا می نگرند، می تواند بنایی قدیمی و ساده باشد. اما اگر با روش های معماری ایرانی آشنایی دارید، باید بدانید که بناهای تاریخی از نظر معماری به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از ساختمان ها برون گرا هستند. مانند پل خواجو که از بیرون بسیار زیبا به نظر می رسد اما در داخل کاملا ساده است. و برخی از ساختمان ها درونگرا هستند. مانند عمارت دیوانخانه کریمخانی، شاید از بیرون ساده و تمیز به نظر برسد، اما درون آن بسیار زیبا و شیک است.

عمارت دیوانخانه قوام ملکی در نمای کلی بازدیدکنندگان

حجاری‌های داخلی ساختمان دیوانخانه در شهر شیراز و آثار ظریف معماران آن در ساخت و معماری این بنا، شاید در نوع خود بی‌نظیر باشد. ساختمان دیوانخانه کریم خان دو طبقه است و برای رفتن به طبقه بالا دو پله در ساختمان تعبیه شده است. در یک نمای کلی دو قسمت از این بنا توجه بازدیدکننده را به خود جلب می کند. قسمت اول سالن بزرگ آن است. عمارت دیوانخانه کریمخانی دارای تالار بزرگی است که برای سانس سلطان استفاده می شود که به گفته راهنمای مستقر در آن تالار شاه نشین نامیده می شود. قسمت دوم ایوان عظیم آن است.

قاجاریان، ستون های عمارت دیوانخانه شیراز را بردند به تهران!

ایوان عظیم و رفیع عمارت دیوانخانه قوام ملکی را دو ستون از جنس چوب نگه داشته که ستون آن ها متعلق به اوایل دوران قاجاریه است. قبل از اینکه این دو ستون چوبی در زیر ایوان عمارت دیوانخانه کریم خان نصب شود، دو ستون سنگی بار ایوان را به دوش می کشیدند. اما آغا محمد خان قاجار که بنیانگذار سلسله قاجار بود، دستور داد این دو ستون سنگی با دو ستون چوبی عوض شود و آن ستون های سنگی را به تهران بیاورند!

در حیاط عمارت دیوانخانه شیراز مانند دیگر عمارت های اصیل ایرانی، دو حوض آب بسیار زیبا ساخته شده که مربوط به همان دوره است. مساحت این دو حوض با هم برابر نیست و حوضی که در نزدیکی درختان است، بزرگتر است. در محوطه عمارت دیوانخانه کریمخانی درختکاری و گل کاری های بسیار زیبایی انجام شده و با توجه به سن زیاد این درختان، جذابیت های دیداری این مکان تفریحی را دو چندان کرده است.

آرامش معماری عمارت دیوانخانه کریم خان را تجربه نخواهید کرد!

هنرهای دستی معماری اصیل ایرانی و اسلامی نظیر مقعرکاری و منبت کاری ها روی چوب ها، سنگ ها، گچ ها و جای جای این بنا دیده می شود. نگارهایی از حیوانات، طرح های گل و بلبل و طلاکاری روی دیوار ها و طاقچه های عمارت دیوانخانه شهر شیراز، آرامش عجیبی به بازدیدکننده می دهد. هر چقدر هم که این صحنه از عمارت دیوانخانه قوام ملکی برای شما توصیف شود، قطعا تا زمانی که از این بنای فوق العاده زیبا دیدن نکنید، به طور کامل آرامش آن را حس نخواهید کرد. چقدر خوب است که شما قبل از دیدن یک بنا درباره آن تحقیق می کنید و با آگاهی اقدام به ایرانگردی می کنید.

نگاه شما به عمارت دیوانخانه شیراز دیگر عادی نیست!

قطعا با اطلاعاتی از این مقاله به دست آوردید، نگاه شما به بنای عمارت دیوانخانه کریمخانی یک نگاه کاملا حرفه ای است و می توانید خودتان را یک گردشگر حرفه ای بدانید و حتی در هنگام بازدید از بنا، بدون نیاز به لیدر تور، دیگران را هم راهنمایی کنید. ما تلاش می کنیم جاهای دیدنی ایران عزیز را بیشتر معرفی کنیم تا در افزایش آگاهی عمومی نسبت به تاریخ و فرهنگ کشورمان سهمی داشته باشیم.